wordpress hit counterView My Stats

vineri, 20 august 2010

Fotografia de actiune


In general, termenul de fotografie de actiune sau de miscare ne duce cu gandul la fotografierea evenimentelor sportive. Nu se poate nega faptul ca prin surprinderea participantilor la diferite evenimente sportive rezulta imagini spectaculoase, insa fotografia de actiune presupune mai mult decat atat. Orice situatie in care oameni sau obiecte se afla in miscare - inclusiv petrecerea timpului liber cu un copil, deplasarea cu o masina sau cu trenul, rafalele de vant - prezinta un potential fotografic ce merita exploatat.

Timpul de expunere

Actiunea poate fi imortalizata in fotografie in doua variante: prima varianta presupune un timp de expunere mic pentru a "ingheta" momentul, iar cea de-a doua este reprezentata de un timp mare de expunere ce creeaza un efect de incetosare si da senzatia de miscare.

In practica, timpul de expunere nu trebuie sa fie foarte mic pentru a ingheta cadrul. Valori cuprinse intre 1/500 sec si 1/1000 sec vor face fata majoritatii situatiilor, dar trebuie sa aveti in vedere si directia miscarii subiectului fata de camera.

Deplasarea pe directia aparatului foto este relativ simplu de "inghetat", putand fi surprinsa chiar si cu valori mai scazute ale timpului de expunere , intre 1/250 sec si 1/500 sec. In eventualitatea in care subiectul se afla in miscare la un unghi de 45 de grade fata de camera, inghetarea cadrului conform valorilor mai sus amintite este mai dificila.  Astfel, pentru a avea siguranta ca fotografia este reusita, se recomanda valori cuprinse intre 1/500 sec si 1/1000 sec. Insa, situatia cea mai dificila este cea in care subiectul este situat la un unghi de 90 de grade fata de camera. In aceste conditii, de cele mai multe ori, timpul de expunere trebuie micsorat la valori apropiate de 1/1000 sec, iar in cazul in care fotografiati subiecte ce se deplaseaza cu viteza mare, cum ar fi masini sau sportivi care alearga, sunt necesare valori de aproximativ 1/2000 sec.


Retineti ca nu intotdeauna este indicata inghetarea totala a subiectului, intrucat uneori dispare senzatia de miscare, producandu-se un efect opus celui dorit.

Sincronizarea

Unul dintre cele mai importante aspecte in fotografia de actiune este sincronizarea, adica anticiparea momentului "culminant". Daca declansarea a fost facuta prea devreme, nu se va surprinde nimic spectaculos in respectiva fotografie, iar daca a fost facuta prea tarziu, inseamna ca momentul de maxima importanta a fost ratat. Din aceste considerente, in acest tip de fotografie este important sa cunoasteti activitatea pe care vreti sa o surprindeti, pentru a putea anticipa momentele de maxima intensitate. Cu toate acestea, nu trebuie neaparat sa asteptati producerea unui eveniment special, deoarece miscarea poate fi gasita oriunde in jurul nostru.

Echipamentul necesar

Inghetarea subiectului intr-o fotografie se poate realiza si prin declansarea flash-ului. In ceea ce priveste obiectivele utilizate, pentru actiunile cotidiene se pot folosi cam orice fel de obiective, dar pentru fotografierea activitatilor sportive sunt necesare teleobiectivele. Daca actiunea se petrece in apropierea camerei, obiectivele cu distante focale cuprinse intre 200 mm si 300 de mm sunt suficiente. Insa, pentru actiunea care se petrece pe o pista, scena sau stadion, ce presupune o departare destul de mare intre camera si subiect, veti avea nevoie de teleobiective cu distanta focala de 400 mm, 500 mm sau chiar si 600 mm in anumite situatii.

Pozitionarea

Pe langa utilizarea unei aparaturi care sa va ajute la surprinderea subiectului si fixarea unui timp de expunere corespunzator, pozitionarea camerei este un alt factor important ce contribuie la reusita fotografiei de actiune. Locatia camerei trebuie sa coincida cu cea a persoanei ce va vizualiza poza. Daca veti reusi sa transpuneti privitorii in atmosfera scenei prezentate, fotografia dumneavoastra va fi cu atat mai spectaculoasa.

Pentru a identifica cea mai buna pozitionare a camerei, inainte de inceperea unui eveniment puteti studia locatia respectiva, tinand cont si de alti factori cum ar fi accesul pe care il aveti fata de subiect, fundalul, lumina si, nu in ultimul rand, securitatea personala.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu